Fraudele telefonice
Posted: 09 Nov 2013 10:30
Ati fost sau sunteti victima unui apel in urma caruia ati fost pagubit sau credeti ca s-a incercat o frauda
In aceste situatii, companiile telefonice nu va pot oferi prea mult sprijin din pacate. Din ce motive? Posibil din cauza faptului ca nu pot interveni din punct de vedere legal sau pentru ca sunt dezinteresati de aceste evenimente, intrucat prejudiciile nu le sunt aduse lor.
Puteti insa incerca sa faceti o plangere la politie. Ar fi recomandat sa nu injurati si sa pastrati in limitele normale conversatia cu cel care incearca sa va fraudeze. Nu mergeti pe ideea ca politia nu-si face datoria. De multe ori problemele de acest gen, nu se rezolva tocmai din cauza delasarii oamenilor care amana plangerea la politie si de fapt nu mai ajung s-o faca niciodata. Prin urmare, scornesc tot felul de motive, cum ca ar fi fost la sectie pentru a prezenta problema si n-au rezolvat nimic, sau in alte situatii intarzie atat de mult incat ajung prea tarziu. Au fost arestati pana acum cel putin 31 de infractori pe aceasta ramura a fraudelor telefonice. Mai multe reclamatii la adresa unui infractor, vor creste substantial sansele ca acesta sa fie adus in instanta.
URMATORUL SCENARIU AR PUTEA FI RECOMANDAT:
Sunteti sunat de un numar necunoscut. Persoana de la capatul celalalt al liniei se recomanda ca fiind de la compania dumneavoastra de telefonie. Nu aveti nici o garantie ca acea persoana este cine se preteaza a fi. Incercati sa va dati seama daca numarul de pe care va suna ar putea fi sau nu al companiei dumneavoastra de telefonie. De regula numerele de la companiile de telefonie mobila difera de cele normale, avand un format de numere grupate, ceva de genul: 0723.333.333. Probabilitatea ca acest numar sa fie al unei persoane, in afara de al companiei, este extrem de mica, intrucat nu oricine poate obtine un asemenea numar. Totusi, de regula, puteti fi sunati dupa anumite numere exacte din partea companiilor, cum ar fi: 0766.12.1234 sau 1234 al Cosmote-ului. Momentan nu am nici un numar al celorlalte companii, dar cum voi reusi sa le obtin, le voi posta.
Persoana care va suna va incepe probabil sa va ceara detalii despre identitatea dumneavoastra, sa apasati anumite taste, sa sunati la anumite numere sau sa trimiteti anumite SMS-uri. NU FACETI ASA CEVA! In schimb, intrebati de ce va sunt puse aceste intrebari si in final incercati sa incheiati convorbirea, mentionand ca veti reveni dumneavostra cu un telefon, intrucat aveti o urgenta. Nu amenintati interlocutorul ca mergeti la politie, deoarece acesta se poate speria si inchide nemairaspunzand ulterior. Ulterior, puteti merge pana la cea mai apropiata sectie de politie, sa intrebati daca se poate pune un numar sub urmarire, explicandu-le suspiciunea pe care o aveti si intrebati daca va pot ajuta in prinderea posibilului infractor. Cand veti suna, este foarte probabil ca nesabuinta celui care v-a sunat, sa fie destul de mare incat sa continue de unde a ramas. Cu un echipament de urmarire adecvat, politia il poate localiza pe infractor in scurt timp. Din acel punct urmati instructiunile celor de la sectie. Trebuie sa pastrati o conversatie cat mai amiabila cu infractorul, chiar daca nu va vine sa procedati astfel. Acesti talhari folsesc cartele prepay de unica folosinta. Va taxeaza, le folosesc, apoi le arunca. Din pacate, aceste cartele nu sunt inregistrate pe un nume, iar procesul de depistare a persoanei fiind mai complicat.
Daca vi se face un anunt ca ati castigat o suma de bani sub orice pretext, sau orice altceva, sansele sa fie o frauda sunt de 99%. Asa ca nu va lasati indusi de astfel de talharii.
Inca o situatie care personal o consider de prost gust, este ascunderea identitatii apelantului. Consider ca este normal ca atunci cand apelezi pe cineva sa arati numarul. Oarecum se incadreaza in codul bunelor maniere, ca atunci cand ne prezentam unei persoane pentru prima data. Exista si situatii in care prieteni de-ai nostri doresc sa faca "glume" prin aceasta modalitate, dar in acest caz ne asumam riscurile daca raspundem. De asemeni, unele firme sau companii isi ascund numarul de telefon in dorinta de a nu putea fi contactati pe numarul de pe care apeleaza. Nu mi se pare normal. In cazul in care raspundeti unor astfel de apeluri si veti fi victima unei fraude, nici macar nu veti cunoaste numarul care v-a sunat. Atentie, companiile de telefonie niciodata nu suna cu numar ascuns. In cel mai fericit caz veti putea fi sunati de niste persoane care vor sa faca glume proaste pe seama dumneavoastra, sau chiar si de copii, mai ales ca in ziua de azi apelurile nu implica niste costuri ridicate.
Daca nu va vine a crede si aveti senzatia ca totusi ar putea fi o realitate, desi nu este, spuneti-i celui cu care vorbiti sa revina, sau ca reveniti dumneavoastra in cateva minute, deoarece vreti sa va ganditi. Intre timp sunati la compania dumneavoastra de telefonie mobila unde puteti intreba daca ati fost contactat/a in perioada de timp in care ati vorbit cu acel individ de catre cineva de la compania de telefonie. Acestia va vor comunica in scurt timp daca au sunat sau nu si veti sti ce veti avea de facut.
Nu uitati un lucru foarte important. Invatati-va cunostintele si rudele din zonele rurale despre astfel de situatii. Sunt primii care cad in astfel de capcane. Ofertele par tentante, iar aceste persoane nu detin suficiente informatii pentru a sti ca urmeaza a fi fraudate.
Exista si posibilitatea ca o persoana sa va sune doar pentru amuzament. Aproape tuturor ni s-a intamplat sa fim sunati de anumite persoane detinand numere de care nu avem cunostinta si pur si simplu sa ne streseze si nimic mai mult. In ziua de astazi, cand costul unui apel telefonic este destul de redus, nu mai are valoare situatia in care individul respectiv este taxat in repetate randuri pana cand acesta inceteaza. Ce puteti face, bineinteles ar fi ideal daca ati pastrat un limbaj decent cu personajul, sa mergeti la o sectie de politie si sa depuneti plangere impotriva apelantului. Prin urmare se vor lua masurile de rigoare. O alta alternativa este sa restrictionati apelurile celui care va suna, sau sa activati casuta vocala formand de exemplu cum ar fi pentru Vodafone: ##02# , si apoi redirectionati numarul persoanei respective catre casuta vocala. Dupa ce va suna de vreo 2 ori si va vorbi cu robotul mai mult ca sigur se va linisti.
De retinut:
nu va lasati coplesiti de castiguri picate din cer de orice fel, constand in bani, obiecte, excursii etc.
nu dati curs castigurilor ocazionale de sarbatori sau cu ocazii speciale, chiar daca ati crede ca nu v-ar frauda cineva in preajma sarbatorilor. Atunci suntem mai vulnerabili.
nu efectuati niciodata incarcari persoanelor care va cer aceasta, in afara de cunoscutii dumneavoastra
nu introduceti coduri si nu tastati ce vi se cere, indiferent de pretext, chiar daca vi se spune ca se efectueaza verificari de sistem, sau orice altceva
nu dati conturi bancare
solicitarea unuor raspunsuri urgente pot face obiectul unei fraude
nu furnizati informatii despre dumneavoastra celui cu care vorbiti, fie personal, fie indirect prin intermediul site-urilor unde puteti completa informatii vitale, plicurilor trimise prin posta sau alte servicii postale
nu va dati parolele personale nimanui, uneori chiar si "cunoscutii" pot face prostii
daca sunteti apelat de catre o persoana care pretinde a fi un angajat al companiei de telefonie si vi se comunica efectuarea unei "incarcari eronate" in contul dumneavoastra, este posibil ca acea persoana sa incerce sa va fraudeze. Compania de telefonie poate sa-si retraga singura suma de bani, daca s-ar intampla asa ceva, bineinteles daca sunteti posesorul unei cartele prepay.
nu va lasati intimidati de amenintari de orice gen; personal am fost amenintat ca daca nu-mi controlez limbajul "o sa vad eu" si ca "probabil sunt sub influenta alcoolului". Ganditi-va bine. Daca au tupeul sa va sune sa va fure, atunci au tupeul sa spuna orice.
cele mai frecvente companii, in numele carora se comit astfel de delicte, sunt: Orange, Altex, Cosmote, Flanco, Dacia, Kia, Nokia
in general nu se fac anunturi prin sms ca ati fi castigat ceva, deci nu sunati la numerele specificate, mai ales fara o verificare prealabila
daca vi se cere sa platiti taxe de curierat, va informam ca acestea sunt platite in mod normal curierului cand va aduce comanda si nu prin incarcari cu cartele valorice
daca vi se cere sa tastati ceva in ideea ca s-au efectuat niste setari asupra retelei, nu faceti asa ceva, telefonul va prelua automat astfel de setari daca va fi cazul, mai ales modelele mai noi
nu dati nimanui CNP-ul. Pentru incarcare, implicit se folosesc ultimele 6 cifre din CNP-ul dumneavoastra. Practic daca nu ati schimbat codul initial, i-l veti servi astfel chiar dumneavoastra
daca vi se cere prin intermediul unui mesaj, apel telefonic sau prin e-mail sa intrati pe un site, sub pretextul ca ar fi al companiei de telefonie mobila, asigurati-va ca intr-adevar este asa, si nu este doar o clona. De exp: pentru w..vodafone.ro , puteti gasi un site de forma w..vodaphone.ro sau ww.vodafon.ro .
daca doriti sa anuntati un potential delict, puteti anunta utilizand urmatoarele contacte, daca sunteti client:
Vodafone: sunati la *222 (departamentul de relatii cu clientii);
Cosmote: sunati la 1234 (apelabil din reteaua Cosmote), sau (021)404.1234 si 0766.12.1234 numere cu tarif normal;
Orange: sunati la 411 (Serviciul Clienti Orange abonament) si 444 (Orange PrePay cartela), sau trimiteti mail la abuse[at]orange[dot]ro
SURSA
In aceste situatii, companiile telefonice nu va pot oferi prea mult sprijin din pacate. Din ce motive? Posibil din cauza faptului ca nu pot interveni din punct de vedere legal sau pentru ca sunt dezinteresati de aceste evenimente, intrucat prejudiciile nu le sunt aduse lor.
Puteti insa incerca sa faceti o plangere la politie. Ar fi recomandat sa nu injurati si sa pastrati in limitele normale conversatia cu cel care incearca sa va fraudeze. Nu mergeti pe ideea ca politia nu-si face datoria. De multe ori problemele de acest gen, nu se rezolva tocmai din cauza delasarii oamenilor care amana plangerea la politie si de fapt nu mai ajung s-o faca niciodata. Prin urmare, scornesc tot felul de motive, cum ca ar fi fost la sectie pentru a prezenta problema si n-au rezolvat nimic, sau in alte situatii intarzie atat de mult incat ajung prea tarziu. Au fost arestati pana acum cel putin 31 de infractori pe aceasta ramura a fraudelor telefonice. Mai multe reclamatii la adresa unui infractor, vor creste substantial sansele ca acesta sa fie adus in instanta.
URMATORUL SCENARIU AR PUTEA FI RECOMANDAT:
Sunteti sunat de un numar necunoscut. Persoana de la capatul celalalt al liniei se recomanda ca fiind de la compania dumneavoastra de telefonie. Nu aveti nici o garantie ca acea persoana este cine se preteaza a fi. Incercati sa va dati seama daca numarul de pe care va suna ar putea fi sau nu al companiei dumneavoastra de telefonie. De regula numerele de la companiile de telefonie mobila difera de cele normale, avand un format de numere grupate, ceva de genul: 0723.333.333. Probabilitatea ca acest numar sa fie al unei persoane, in afara de al companiei, este extrem de mica, intrucat nu oricine poate obtine un asemenea numar. Totusi, de regula, puteti fi sunati dupa anumite numere exacte din partea companiilor, cum ar fi: 0766.12.1234 sau 1234 al Cosmote-ului. Momentan nu am nici un numar al celorlalte companii, dar cum voi reusi sa le obtin, le voi posta.
Persoana care va suna va incepe probabil sa va ceara detalii despre identitatea dumneavoastra, sa apasati anumite taste, sa sunati la anumite numere sau sa trimiteti anumite SMS-uri. NU FACETI ASA CEVA! In schimb, intrebati de ce va sunt puse aceste intrebari si in final incercati sa incheiati convorbirea, mentionand ca veti reveni dumneavostra cu un telefon, intrucat aveti o urgenta. Nu amenintati interlocutorul ca mergeti la politie, deoarece acesta se poate speria si inchide nemairaspunzand ulterior. Ulterior, puteti merge pana la cea mai apropiata sectie de politie, sa intrebati daca se poate pune un numar sub urmarire, explicandu-le suspiciunea pe care o aveti si intrebati daca va pot ajuta in prinderea posibilului infractor. Cand veti suna, este foarte probabil ca nesabuinta celui care v-a sunat, sa fie destul de mare incat sa continue de unde a ramas. Cu un echipament de urmarire adecvat, politia il poate localiza pe infractor in scurt timp. Din acel punct urmati instructiunile celor de la sectie. Trebuie sa pastrati o conversatie cat mai amiabila cu infractorul, chiar daca nu va vine sa procedati astfel. Acesti talhari folsesc cartele prepay de unica folosinta. Va taxeaza, le folosesc, apoi le arunca. Din pacate, aceste cartele nu sunt inregistrate pe un nume, iar procesul de depistare a persoanei fiind mai complicat.
Daca vi se face un anunt ca ati castigat o suma de bani sub orice pretext, sau orice altceva, sansele sa fie o frauda sunt de 99%. Asa ca nu va lasati indusi de astfel de talharii.
Inca o situatie care personal o consider de prost gust, este ascunderea identitatii apelantului. Consider ca este normal ca atunci cand apelezi pe cineva sa arati numarul. Oarecum se incadreaza in codul bunelor maniere, ca atunci cand ne prezentam unei persoane pentru prima data. Exista si situatii in care prieteni de-ai nostri doresc sa faca "glume" prin aceasta modalitate, dar in acest caz ne asumam riscurile daca raspundem. De asemeni, unele firme sau companii isi ascund numarul de telefon in dorinta de a nu putea fi contactati pe numarul de pe care apeleaza. Nu mi se pare normal. In cazul in care raspundeti unor astfel de apeluri si veti fi victima unei fraude, nici macar nu veti cunoaste numarul care v-a sunat. Atentie, companiile de telefonie niciodata nu suna cu numar ascuns. In cel mai fericit caz veti putea fi sunati de niste persoane care vor sa faca glume proaste pe seama dumneavoastra, sau chiar si de copii, mai ales ca in ziua de azi apelurile nu implica niste costuri ridicate.
Daca nu va vine a crede si aveti senzatia ca totusi ar putea fi o realitate, desi nu este, spuneti-i celui cu care vorbiti sa revina, sau ca reveniti dumneavoastra in cateva minute, deoarece vreti sa va ganditi. Intre timp sunati la compania dumneavoastra de telefonie mobila unde puteti intreba daca ati fost contactat/a in perioada de timp in care ati vorbit cu acel individ de catre cineva de la compania de telefonie. Acestia va vor comunica in scurt timp daca au sunat sau nu si veti sti ce veti avea de facut.
Nu uitati un lucru foarte important. Invatati-va cunostintele si rudele din zonele rurale despre astfel de situatii. Sunt primii care cad in astfel de capcane. Ofertele par tentante, iar aceste persoane nu detin suficiente informatii pentru a sti ca urmeaza a fi fraudate.
Exista si posibilitatea ca o persoana sa va sune doar pentru amuzament. Aproape tuturor ni s-a intamplat sa fim sunati de anumite persoane detinand numere de care nu avem cunostinta si pur si simplu sa ne streseze si nimic mai mult. In ziua de astazi, cand costul unui apel telefonic este destul de redus, nu mai are valoare situatia in care individul respectiv este taxat in repetate randuri pana cand acesta inceteaza. Ce puteti face, bineinteles ar fi ideal daca ati pastrat un limbaj decent cu personajul, sa mergeti la o sectie de politie si sa depuneti plangere impotriva apelantului. Prin urmare se vor lua masurile de rigoare. O alta alternativa este sa restrictionati apelurile celui care va suna, sau sa activati casuta vocala formand de exemplu cum ar fi pentru Vodafone: ##02# , si apoi redirectionati numarul persoanei respective catre casuta vocala. Dupa ce va suna de vreo 2 ori si va vorbi cu robotul mai mult ca sigur se va linisti.
De retinut:
nu va lasati coplesiti de castiguri picate din cer de orice fel, constand in bani, obiecte, excursii etc.
nu dati curs castigurilor ocazionale de sarbatori sau cu ocazii speciale, chiar daca ati crede ca nu v-ar frauda cineva in preajma sarbatorilor. Atunci suntem mai vulnerabili.
nu efectuati niciodata incarcari persoanelor care va cer aceasta, in afara de cunoscutii dumneavoastra
nu introduceti coduri si nu tastati ce vi se cere, indiferent de pretext, chiar daca vi se spune ca se efectueaza verificari de sistem, sau orice altceva
nu dati conturi bancare
solicitarea unuor raspunsuri urgente pot face obiectul unei fraude
nu furnizati informatii despre dumneavoastra celui cu care vorbiti, fie personal, fie indirect prin intermediul site-urilor unde puteti completa informatii vitale, plicurilor trimise prin posta sau alte servicii postale
nu va dati parolele personale nimanui, uneori chiar si "cunoscutii" pot face prostii
daca sunteti apelat de catre o persoana care pretinde a fi un angajat al companiei de telefonie si vi se comunica efectuarea unei "incarcari eronate" in contul dumneavoastra, este posibil ca acea persoana sa incerce sa va fraudeze. Compania de telefonie poate sa-si retraga singura suma de bani, daca s-ar intampla asa ceva, bineinteles daca sunteti posesorul unei cartele prepay.
nu va lasati intimidati de amenintari de orice gen; personal am fost amenintat ca daca nu-mi controlez limbajul "o sa vad eu" si ca "probabil sunt sub influenta alcoolului". Ganditi-va bine. Daca au tupeul sa va sune sa va fure, atunci au tupeul sa spuna orice.
cele mai frecvente companii, in numele carora se comit astfel de delicte, sunt: Orange, Altex, Cosmote, Flanco, Dacia, Kia, Nokia
in general nu se fac anunturi prin sms ca ati fi castigat ceva, deci nu sunati la numerele specificate, mai ales fara o verificare prealabila
daca vi se cere sa platiti taxe de curierat, va informam ca acestea sunt platite in mod normal curierului cand va aduce comanda si nu prin incarcari cu cartele valorice
daca vi se cere sa tastati ceva in ideea ca s-au efectuat niste setari asupra retelei, nu faceti asa ceva, telefonul va prelua automat astfel de setari daca va fi cazul, mai ales modelele mai noi
nu dati nimanui CNP-ul. Pentru incarcare, implicit se folosesc ultimele 6 cifre din CNP-ul dumneavoastra. Practic daca nu ati schimbat codul initial, i-l veti servi astfel chiar dumneavoastra
daca vi se cere prin intermediul unui mesaj, apel telefonic sau prin e-mail sa intrati pe un site, sub pretextul ca ar fi al companiei de telefonie mobila, asigurati-va ca intr-adevar este asa, si nu este doar o clona. De exp: pentru w..vodafone.ro , puteti gasi un site de forma w..vodaphone.ro sau ww.vodafon.ro .
daca doriti sa anuntati un potential delict, puteti anunta utilizand urmatoarele contacte, daca sunteti client:
Vodafone: sunati la *222 (departamentul de relatii cu clientii);
Cosmote: sunati la 1234 (apelabil din reteaua Cosmote), sau (021)404.1234 si 0766.12.1234 numere cu tarif normal;
Orange: sunati la 411 (Serviciul Clienti Orange abonament) si 444 (Orange PrePay cartela), sau trimiteti mail la abuse[at]orange[dot]ro
SURSA