Legea cauciucurilor de iarna
Posted: 06 Nov 2013 17:19
Vremea se răceşte începând de astăzi, se anunţă ploi şi ninsori, astfel că şoferii trebuie să fie pregătiţi pentru noile condiţii de trafic.
Faptul că "legea cauciucurilor de iarnă", aşa cum este denumită popular OG 5 2011, a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011 a creat confuzie în rândul şoferilor.
Astfel, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii în fiecare an începând cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
"În propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie - 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea caucicurilor de iarnă sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri. deşi un alt şofer a intrat în el.
Aşadar, utilizarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. Reprezintă "contravenţie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire in textul actului normativ la o anumită perioadă a anului".
In cazul in care incălcaţi aceste prevederi, riscaţi să rămâneţi fără certificatul de inmatriculare, dar şi să plătiţi o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amendă a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamnă că amenzile sunt cuprinse intre 720 şi 1600 de lei.
Singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripţionate cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S", fără a include in această categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons". Literele M şi S reprezintă iniţialele cuvintelor englezeşti "mud" and "snow", care inseamnă "noroi (nămol)" şi, respectiv, "zăpadă". "Anvelopele denumite comercial "all seasons" sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S)".
Numărul cauciucurilor de iarnă cu care un autoturism trebuie să fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discuţii, prevederile legale nefăcând o precizare explicită in acest sens. Autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci şi autotusimele personale, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe toate roţile. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mică (sau egală) de 3,5 tone. Pe de altă parte, aşa cum precizează şi norma legală, vehiculele transport de marfă de peste 3,5 tone şi cele de transport de persoane cu peste nouă locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă numai pe axele de tracţiune.
Cine poate să controleze dacă autoturismul este dotat cu anvelope de iarnă
Trebuie să ştiţi că singura autoritate abilitată să controleze dacă un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarnă este poliţia rutieră, pentru tot spectrul de autovehicule. Totuşi, pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, dreptul de oprire şi control in trafic revine şi Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Deşi Poliţia locală are anumite atribuţii in domeniul circulaţiei trebuie să reţineţi că politiştii locali nu au dreptul să verifice dacă maşina pe care o conduceţi este sau nu echipată cu anvelope de iarnă.
Faptul că "legea cauciucurilor de iarnă", aşa cum este denumită popular OG 5 2011, a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011 a creat confuzie în rândul şoferilor.
Astfel, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii în fiecare an începând cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
"În propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie - 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea caucicurilor de iarnă sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri. deşi un alt şofer a intrat în el.
Aşadar, utilizarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. Reprezintă "contravenţie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire in textul actului normativ la o anumită perioadă a anului".
In cazul in care incălcaţi aceste prevederi, riscaţi să rămâneţi fără certificatul de inmatriculare, dar şi să plătiţi o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amendă a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamnă că amenzile sunt cuprinse intre 720 şi 1600 de lei.
Singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripţionate cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S", fără a include in această categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons". Literele M şi S reprezintă iniţialele cuvintelor englezeşti "mud" and "snow", care inseamnă "noroi (nămol)" şi, respectiv, "zăpadă". "Anvelopele denumite comercial "all seasons" sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S)".
Numărul cauciucurilor de iarnă cu care un autoturism trebuie să fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discuţii, prevederile legale nefăcând o precizare explicită in acest sens. Autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci şi autotusimele personale, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe toate roţile. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mică (sau egală) de 3,5 tone. Pe de altă parte, aşa cum precizează şi norma legală, vehiculele transport de marfă de peste 3,5 tone şi cele de transport de persoane cu peste nouă locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă numai pe axele de tracţiune.
Cine poate să controleze dacă autoturismul este dotat cu anvelope de iarnă
Trebuie să ştiţi că singura autoritate abilitată să controleze dacă un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarnă este poliţia rutieră, pentru tot spectrul de autovehicule. Totuşi, pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, dreptul de oprire şi control in trafic revine şi Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Deşi Poliţia locală are anumite atribuţii in domeniul circulaţiei trebuie să reţineţi că politiştii locali nu au dreptul să verifice dacă maşina pe care o conduceţi este sau nu echipată cu anvelope de iarnă.