Vremea se răceşte începând de astăzi, se anunţă ploi şi ninsori, astfel că şoferii trebuie să fie pregătiţi pentru noile condiţii de trafic.
Faptul că "legea cauciucurilor de iarnă", aşa cum este denumită popular OG 5 2011, a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2011 a creat confuzie în rândul şoferilor.
Astfel, cauciucurile de iarnă nu sunt obligatorii în fiecare an începând cu data de 1 noiembrie, ci de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
"În propunerea legislativă din 2010 a fost menţionat intervalul 1 noiembrie - 31 martie, însă ulterior s-a renunţat la el, în condiţiile în care se poate la fel de bine să ningă în lunile octombrie sau aprilie. Mai mult, se poate întâmpla ca la 1 noiembrie să ningă la munte iar în alte oraşe să fie vreme frumoasă. Cadrul legal s-a mulat pe condiţiile reale, astfel că şoferii sunt obligaţi să aibă cauciucuri de iarnă oricând ar circula pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei.
Amenzile pe care le riscă şoferii care încalcă legea caucicurilor de iarnă sunt cuprinse între 2.500 şi 4.000 de lei. Mai mult, şoferul unei maşini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 şi 8.000 de lei şi va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenţiei de degajare a sectorului de drum afectat.
Şoferii care nu-şi montează cauciucuri de iarnă riscă nu doar să fie amendaţi, ci şi să nu fie despăgubiţi în cazul unor accidente. Dacă se produce un accident în care şoferul nevinovat nu are maşina echipată cu anvelope de iarnă, acesta nu primeşte despăgubiri. deşi un alt şofer a intrat în el.
Aşadar, utilizarea cauciucurilor de iarnă nu este condiţionată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. Reprezintă "contravenţie, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire in textul actului normativ la o anumită perioadă a anului".
In cazul in care incălcaţi aceste prevederi, riscaţi să rămâneţi fără certificatul de inmatriculare, dar şi să plătiţi o amendă din clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amendă a crescut la 80 de lei, ceea ce inseamnă că amenzile sunt cuprinse intre 720 şi 1600 de lei.
Singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripţionate cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S", fără a include in această categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons". Literele M şi S reprezintă iniţialele cuvintelor englezeşti "mud" and "snow", care inseamnă "noroi (nămol)" şi, respectiv, "zăpadă". "Anvelopele denumite comercial "all seasons" sau 4S, ca şi cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S)".
Numărul cauciucurilor de iarnă cu care un autoturism trebuie să fie echipat a provocat, de asemenea, numeroase discuţii, prevederile legale nefăcând o precizare explicită in acest sens. Autovehiculele de transport persoane cu maxim 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, deci şi autotusimele personale, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă pe toate roţile. Aceeaşi prevedere este valabilă şi pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mică (sau egală) de 3,5 tone. Pe de altă parte, aşa cum precizează şi norma legală, vehiculele transport de marfă de peste 3,5 tone şi cele de transport de persoane cu peste nouă locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă numai pe axele de tracţiune.
Cine poate să controleze dacă autoturismul este dotat cu anvelope de iarnă
Trebuie să ştiţi că singura autoritate abilitată să controleze dacă un vehicul este dotat sau nu cu anvelope de iarnă este poliţia rutieră, pentru tot spectrul de autovehicule. Totuşi, pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi autovehiculele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, dreptul de oprire şi control in trafic revine şi Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR).
Deşi Poliţia locală are anumite atribuţii in domeniul circulaţiei trebuie să reţineţi că politiştii locali nu au dreptul să verifice dacă maşina pe care o conduceţi este sau nu echipată cu anvelope de iarnă.
Legea cauciucurilor de iarna
- delta2k2
- Site Admin
- Posts: 1990
- Joined: 11 Sep 2013 15:18
- Location: Over the rainbow ...
- delta2k2
- Site Admin
- Posts: 1990
- Joined: 11 Sep 2013 15:18
- Location: Over the rainbow ...
Re: Legea cauciucurilor de iarna
Cele mai intâlnite 10 mituri despre anvelopele de iarnă şi care este adevărul :
1. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie
Nimic mai fals. Conform legii, nu există niciun termen calendaristic in care şoferii sunt obligaţi să aibă autoturismul dotat cu anvelope de iarnă. Iniţial se vehicula termenul cuprins intre 1 noiembrie şi 1 martie, ca fiind perioada in care maşinile trebuie să fie incălţate cu pneuri dedicate sezonului rece. Legea oficială in varianta finală spune că trebuie să ai pneuri de iarnă acolo unde este zăpadă, indiferent de luna anului. Adică dacă eşti pe Transfăgărăşan in luna august şi te apucă ninsoarea, vei primi amendă dacă incurci circulaţia din cauza pneurilor tale de vară.
2. Anvelopele de iarnă sunt bune doar pe zăpadă
Greşit. Un pneu fabricat special pentru sezonul rece se foloseşte in momentul in care temperatura scade sub 7 grade Celsius. Este special concepută ca să aibă o aderenţă crescută in condiţii de temperatură scăzută, adică vor frâna mult mai bine pe asfalt uscat, când afară este frig, faţă de nişte pneuri de vară. La fel şi pe gheaţă sau polei, având un profil mai pronunţat. Aşadar, cauciucurile "winter" nu sunt bune doar pe zăpadă, ci in toate condiţiile care presupun iarna: frig, gheaţă, polei, zăpadă, umezeală.
3. Pneurile de iarnă frânează mai bine vara, că sunt mai profilate
O afirmaţie pe care o auzim destul de des. Insă este eronată complet. Lumea crede că dacă un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai in evidenţă, aşa cum sunt cele de iarnă, atunci va frâna mult mai bine pe asfalt uscat, vara. La fel crede lumea şi pentru că aceste gume sunt mai moi, având o aderenţă crescută in condiţii de vară, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt insă greşite. Pentru că anvelopa de iarnă este fabricată dintr-un material special dedicat sezonului rece, care se bucură de proprietăţile sale atunci când temperatura e mai mică de 7 grade. Dacă folosim anvelopele de iarnă când e cald, suprafaţa de rulare se va uza mai repede, distanţa de frânare va creşte, pentru că materialul are aderenţă bună doar când e frig, iar inălţimea profilului va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mişcare mare, atât la demaraj, cât şi la frânare.
4. Trebuie să ne montăm anvelopele de iarnă la prima zăpadă
Sunt tot mai mulţi cei care aşteaptă primii fulgi de nea, inainte să se ducă la vulcanizare. Este greşit insă acest lucru. Pentru că trebuie să ne montăm pneurile de iarnă atunci când avem primele temperaturi constante mai mici de 7 grade. Adică, dacă avem mai multe zile consecutive cu temperaturi scăzute, trebuie să ne instalăm gumele de iarnă. Chiar dacă nu ninge. Poate să nu ningă toată iarna, dar dacă e frig, e bine să avem pneurile de iarnă puse, ca să frânăm mai bine, să avem o stabilitate mai bună şi să nu uzăm prematur setul de vară.
5. Sunt bune şi anvelopele cu profil de 3-4 mm in carne
Trebuie ştiut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de 8-10mm. In schimb un pneu de vară are cam 6-7mm. Adică, daca la un pneu de vară, un profil aflat la jumătate, adică de 3-4mm incă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marja de uzură e mai mică. Adică dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de 5mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu "carne" de numai 3-4mm nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderenţă pe zăpadă şi polei, iar distanţa de frânare se va lungi simţitor. Aşadar, dacă cumpăraţi pneuri la mâna a doua, nu uitaţi să verificaţi profilul şi să faceţi testul monedei de 5 bani.
6. Trebuie să avem gume de iarnă pe puntea motoare
Am auzit tot felul de păreri despre locul in care trebuie să montam pneurile de iarnă: pe faţă, ca să frânăm mai bine, pe faţă dacă avem maşina FWD, pe spate dacă avem RWD. Insă orice astfel de idee este o prostie şi nimic mai mult. Indiferent de tracţiunea pe care o avem, indiferent de maşină, poate să fie şi 4x4, trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe toate cele 4 roţi. Dacă insă nu ne permitem să avem 4 roţi de iarnă, atunci mai bine nu punem deloc, că dezechilibrăm şi mai tare maşina. La fel şi dacă punem anvelope de proastă calitate sau uzate peste măsură. Ori punem nişte pneuri cât de cât acceptabile, ori nu mai punem şi aşteptăm să avem bani pentru un set decent de anvelope.
7. Pneurile all-seasons sunt la fel de bune ca cele de iarnă
Afirmaţia cea mai hilară. Aţi observat cum marii producători de anvelope nu mai scot pe piaţă pneuri mixte? Pentru că anvelopele all-season sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adică este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decât avantaje. Are fulgul ştanţat pe peretele lateral, deci nu vei lua amenda nici dacă incurci traficul, asta e clar. Si iţi salvează şi ceva bănuţi, că nu trebuie să cumperi 2 seturi separate. Dar cam astea sunt unicele calităţi. Pentru că se comportă prost pe asfalt uscat, prost pe zăpadă, prost pe gheaţă şi se uzează foarte repede. Dacă insă eşti de acord cu acest compromis, iţi poţi cumpăra un set de pneuri mixte ca să faci economie la bani. Dar te asigurăm că vei face economie şi la siguranţă...
8. Se poate merge cu anvelope all-season pe zăpadă fără probleme
Incă o afirmaţie eronată. Multă lume nu ştie că pneurile mixte sunt făcute doar pentru ţările in care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. Adică sunt nişte pneuri care se comportă decent la orice temperatură. Si atât! Adică vor frâna la fel pe asfalt uscat sau umed şi dacă e cald, şi dacă este rece, insă dacă e vorba de mers pe zăpadă, acestea nu au profilul necesar unei aderenţe crescute.
9. Nu contează preţul unei anvelope, că toate fac acelaşi lucru
La pneuri este la fel ca in orice alt domeniu: auto, moto, imobiliare, vestimentaţie, biciclete sau orice altceva care ne inconjoară. Adică da, e clar şi limpede, ca preţul dictează calitatea. Adică un pneu MICHELIN nu va fi sub nicio formă la fel de bun in folosirea zilnică ca unul chinezesc No-Name. Si asta pentru că, aşa cum e normal, un cauciuc care se vinde cu 500 de lei/bucata nu va fi niciodată fabricat la fel ca unul ce costă 150 de lei/bucata. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente in timp, un design al profilului gândit de specialişti şi ingineri, ani şi ani de studii şi testări, o linie de asamblare şi verificare de ultima oră şi aşa mai departe. Nu degeaba un pneu de aceleaşi dimensiuni poate costa chiar şi de 5-6 ori mai mult decat unul fabricat de o firmă obscură.
10. Tot ce contează la un cauciuc de iarnă este sa aibă cât mai multă "carne"
Este corectă doar partea cu "cât mai multă carne", dar atât. Pentru că nu doar profilul rămas este important. Degeaba iţi cumperi nişte pneuri de iarnă nerulate, care au incă toţi martorii de uzură intacţi, dacă pneul a fost depozitat incorect şi a imbătrânit cauciucul şi sunt crăpături in pereţii laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă. Ci şi data de fabricaţie, aspectul exterior, urme de imbătrânire, crăpături, gâlme, inţepături sau reparaţii. Niciodată să nu fii orbit de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru că se pot ascunde alte surprize neplăcute. Chiar şi la anvelopele noi, sigilate, vândute in diverse locuri, ne putem trezi cu "vechituri". Adică pneuri nerulate, dar care au zăcut mult in depozite şi se vând acum la preţuri reduse fiind imbătrânite.
Cam astea sunt cele 10 idei preconcepute, total greşite, vehiculate de tot mai mulţi şoferi. Pentru că, nu-i normal, câte bordeie, atatea obiceiuri, nu? Insă lucrurile sunt mult mai simple decat par. Cum simţi că este frig, sub 7 grade, aruncă pe maşină pneurile de iarnă. Unde e zăpadă, indiferent de anotimp sau perioadă a anului, rişti să iei amendă dacă incurci traficul pe zăpadă şi nu ai pneuri adecvate. Ideal este să ai anvelope noi pe toate cele 4 roţi. Dar dacă nu iţi permiţi, o minimă măsură de siguranţă este să iţi dotezi maşina cu pneuri de minimum 5mm in carne pe toate roţile, cumpărate la mâna a doua. Asta dacă vrei să ai o iarnă liniştită şi plină de siguranţă!
Sursa
1. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie
Nimic mai fals. Conform legii, nu există niciun termen calendaristic in care şoferii sunt obligaţi să aibă autoturismul dotat cu anvelope de iarnă. Iniţial se vehicula termenul cuprins intre 1 noiembrie şi 1 martie, ca fiind perioada in care maşinile trebuie să fie incălţate cu pneuri dedicate sezonului rece. Legea oficială in varianta finală spune că trebuie să ai pneuri de iarnă acolo unde este zăpadă, indiferent de luna anului. Adică dacă eşti pe Transfăgărăşan in luna august şi te apucă ninsoarea, vei primi amendă dacă incurci circulaţia din cauza pneurilor tale de vară.
2. Anvelopele de iarnă sunt bune doar pe zăpadă
Greşit. Un pneu fabricat special pentru sezonul rece se foloseşte in momentul in care temperatura scade sub 7 grade Celsius. Este special concepută ca să aibă o aderenţă crescută in condiţii de temperatură scăzută, adică vor frâna mult mai bine pe asfalt uscat, când afară este frig, faţă de nişte pneuri de vară. La fel şi pe gheaţă sau polei, având un profil mai pronunţat. Aşadar, cauciucurile "winter" nu sunt bune doar pe zăpadă, ci in toate condiţiile care presupun iarna: frig, gheaţă, polei, zăpadă, umezeală.
3. Pneurile de iarnă frânează mai bine vara, că sunt mai profilate
O afirmaţie pe care o auzim destul de des. Insă este eronată complet. Lumea crede că dacă un pneu are profil mai agresiv, cu blocurile de cauciuc scoase mai in evidenţă, aşa cum sunt cele de iarnă, atunci va frâna mult mai bine pe asfalt uscat, vara. La fel crede lumea şi pentru că aceste gume sunt mai moi, având o aderenţă crescută in condiţii de vară, pe asfalt uscat. Aceste convingeri sunt insă greşite. Pentru că anvelopa de iarnă este fabricată dintr-un material special dedicat sezonului rece, care se bucură de proprietăţile sale atunci când temperatura e mai mică de 7 grade. Dacă folosim anvelopele de iarnă când e cald, suprafaţa de rulare se va uza mai repede, distanţa de frânare va creşte, pentru că materialul are aderenţă bună doar când e frig, iar inălţimea profilului va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mişcare mare, atât la demaraj, cât şi la frânare.
4. Trebuie să ne montăm anvelopele de iarnă la prima zăpadă
Sunt tot mai mulţi cei care aşteaptă primii fulgi de nea, inainte să se ducă la vulcanizare. Este greşit insă acest lucru. Pentru că trebuie să ne montăm pneurile de iarnă atunci când avem primele temperaturi constante mai mici de 7 grade. Adică, dacă avem mai multe zile consecutive cu temperaturi scăzute, trebuie să ne instalăm gumele de iarnă. Chiar dacă nu ninge. Poate să nu ningă toată iarna, dar dacă e frig, e bine să avem pneurile de iarnă puse, ca să frânăm mai bine, să avem o stabilitate mai bună şi să nu uzăm prematur setul de vară.
5. Sunt bune şi anvelopele cu profil de 3-4 mm in carne
Trebuie ştiut că un pneu de iarnă, atunci când este nou, are un profil de 8-10mm. In schimb un pneu de vară are cam 6-7mm. Adică, daca la un pneu de vară, un profil aflat la jumătate, adică de 3-4mm incă mai poate fi folosit, la anvelopele de iarnă marja de uzură e mai mică. Adică dacă o anvelopă de iarnă are un profil mai mic de 5mm, aceasta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricată. O anvelopă cu "carne" de numai 3-4mm nu mai este bună de nimic. Profilul nu va mai evacua apa cum trebuie, nu va mai avea aderenţă pe zăpadă şi polei, iar distanţa de frânare se va lungi simţitor. Aşadar, dacă cumpăraţi pneuri la mâna a doua, nu uitaţi să verificaţi profilul şi să faceţi testul monedei de 5 bani.
6. Trebuie să avem gume de iarnă pe puntea motoare
Am auzit tot felul de păreri despre locul in care trebuie să montam pneurile de iarnă: pe faţă, ca să frânăm mai bine, pe faţă dacă avem maşina FWD, pe spate dacă avem RWD. Insă orice astfel de idee este o prostie şi nimic mai mult. Indiferent de tracţiunea pe care o avem, indiferent de maşină, poate să fie şi 4x4, trebuie să avem montate anvelope de iarnă pe toate cele 4 roţi. Dacă insă nu ne permitem să avem 4 roţi de iarnă, atunci mai bine nu punem deloc, că dezechilibrăm şi mai tare maşina. La fel şi dacă punem anvelope de proastă calitate sau uzate peste măsură. Ori punem nişte pneuri cât de cât acceptabile, ori nu mai punem şi aşteptăm să avem bani pentru un set decent de anvelope.
7. Pneurile all-seasons sunt la fel de bune ca cele de iarnă
Afirmaţia cea mai hilară. Aţi observat cum marii producători de anvelope nu mai scot pe piaţă pneuri mixte? Pentru că anvelopele all-season sunt bunicele la orice, dar foarte proaste la tot. Adică este un compromis care vine cu mult mai multe neajunsuri decât avantaje. Are fulgul ştanţat pe peretele lateral, deci nu vei lua amenda nici dacă incurci traficul, asta e clar. Si iţi salvează şi ceva bănuţi, că nu trebuie să cumperi 2 seturi separate. Dar cam astea sunt unicele calităţi. Pentru că se comportă prost pe asfalt uscat, prost pe zăpadă, prost pe gheaţă şi se uzează foarte repede. Dacă insă eşti de acord cu acest compromis, iţi poţi cumpăra un set de pneuri mixte ca să faci economie la bani. Dar te asigurăm că vei face economie şi la siguranţă...
8. Se poate merge cu anvelope all-season pe zăpadă fără probleme
Incă o afirmaţie eronată. Multă lume nu ştie că pneurile mixte sunt făcute doar pentru ţările in care iernile sunt reci, dar nu ninge mai deloc. Adică sunt nişte pneuri care se comportă decent la orice temperatură. Si atât! Adică vor frâna la fel pe asfalt uscat sau umed şi dacă e cald, şi dacă este rece, insă dacă e vorba de mers pe zăpadă, acestea nu au profilul necesar unei aderenţe crescute.
9. Nu contează preţul unei anvelope, că toate fac acelaşi lucru
La pneuri este la fel ca in orice alt domeniu: auto, moto, imobiliare, vestimentaţie, biciclete sau orice altceva care ne inconjoară. Adică da, e clar şi limpede, ca preţul dictează calitatea. Adică un pneu MICHELIN nu va fi sub nicio formă la fel de bun in folosirea zilnică ca unul chinezesc No-Name. Si asta pentru că, aşa cum e normal, un cauciuc care se vinde cu 500 de lei/bucata nu va fi niciodată fabricat la fel ca unul ce costă 150 de lei/bucata. Vorbim de materiale mult mai dezvoltate, mai rezistente in timp, un design al profilului gândit de specialişti şi ingineri, ani şi ani de studii şi testări, o linie de asamblare şi verificare de ultima oră şi aşa mai departe. Nu degeaba un pneu de aceleaşi dimensiuni poate costa chiar şi de 5-6 ori mai mult decat unul fabricat de o firmă obscură.
10. Tot ce contează la un cauciuc de iarnă este sa aibă cât mai multă "carne"
Este corectă doar partea cu "cât mai multă carne", dar atât. Pentru că nu doar profilul rămas este important. Degeaba iţi cumperi nişte pneuri de iarnă nerulate, care au incă toţi martorii de uzură intacţi, dacă pneul a fost depozitat incorect şi a imbătrânit cauciucul şi sunt crăpături in pereţii laterali. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă. Ci şi data de fabricaţie, aspectul exterior, urme de imbătrânire, crăpături, gâlme, inţepături sau reparaţii. Niciodată să nu fii orbit de un pneu care pare nou, deoarece are profilul mare, pentru că se pot ascunde alte surprize neplăcute. Chiar şi la anvelopele noi, sigilate, vândute in diverse locuri, ne putem trezi cu "vechituri". Adică pneuri nerulate, dar care au zăcut mult in depozite şi se vând acum la preţuri reduse fiind imbătrânite.
Cam astea sunt cele 10 idei preconcepute, total greşite, vehiculate de tot mai mulţi şoferi. Pentru că, nu-i normal, câte bordeie, atatea obiceiuri, nu? Insă lucrurile sunt mult mai simple decat par. Cum simţi că este frig, sub 7 grade, aruncă pe maşină pneurile de iarnă. Unde e zăpadă, indiferent de anotimp sau perioadă a anului, rişti să iei amendă dacă incurci traficul pe zăpadă şi nu ai pneuri adecvate. Ideal este să ai anvelope noi pe toate cele 4 roţi. Dar dacă nu iţi permiţi, o minimă măsură de siguranţă este să iţi dotezi maşina cu pneuri de minimum 5mm in carne pe toate roţile, cumpărate la mâna a doua. Asta dacă vrei să ai o iarnă liniştită şi plină de siguranţă!
Sursa
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 277 guests